cempaka sari

cempaka sari

Thursday, October 7, 2010

Raja Muzaffar Shah ibni Sultan Mahmud Shah tiba di Beting Beras Basah dri Kampar, Sumatera pada tahun 1528 iaitu tidak lama selepas ayahandanya mangkat. Ketibaan baginda diringi oleh beberapa buah kapal yang membawa hulubalang dan pekerja istana yang dibawa dari Kampar.

PETA TELUK BAKONG ( TANAH ABANG )
Raja Muzaffar Shah membawa sebahagian besar Alat-alat Kebesaran Melaka ( sejak zaman Sultan Mansor Shah ) antaranya Keris Taming Sari, Pontoh Ular, Pontoh Naga, Pedang Cura Si Manjakini, Mahkota dan Mohor Diraja.
Baginda dilantik sebagai Sultan Perak yang pertama di Beting Beras Basah dan ditabalkan di Tanah Abang ( Teluk Bakong sekarang ) sebuah kawasan terpencil di muara sungai Perak.


Tidak lama ditabalkan, baginda telah membina sebuah kota yang besar dan lengkap dengan istana serta kediaman pembesar-pembesar istana. Sultan Muzaffar Shah telah bersemayam di Teluk Bakong sehingga baginda mangkat pada 1549 dan disemadikan di satu kawasan tidak jauh dari istana. Putera baginda, Raja Mansur menjadi Sultan Perak kedua dengan gelaran Sultan Mansur Shah.
MAKAM SULTAN MUZAFFAR SHAH I DI TANAH ABANG
  


             TOK TEMONG (KERAMAT TOK TEMONG)  

Mengikut buku sejarah 'Hulu Perak Dalam Sejarah' dan 'Sejarah Perak', tiada beberapa lama selepas Tun Saban meninggalkan Kampar (Sumatra) untuk kembali ke Tanah Melayu, beliau telah berhijrah ke Beredong Budi di Hulu Petani, kemudian berpindah pula ke Belum di Hulu Perak di mana beliau telah membuka sebuah kampung bernama Relap Reli. Tun Saban menjadi ketua di Belum dan seterusnya mangangkat seorang daripada adik perempuan beliau yang bernama Tun Perabu menjadi Ketua di tempat bernama Temong dan beliau dikenali dengan gelaran Tok Temong.
Ketika Tun Saban sampai di Perak, negeri ini belum beraja lagi. Kebanyakan penduduk-penduduknya terdiri daripada pedagang-pedagang dari Melaka, Selangor, Siak, Kampar dan Jambi. Di antara penduduk-penduduk ini ada seorang perempuan bernama Tok Masuka yang berasal dari Daik yang memelihara seorang bangsa Temusai bernama Nakhoda Kassim. Apabila Tok Masuka kembali ke rahmatullah, beliau berwasiat dan meminta tempat beliau digantikan dengan seorang Raja yang barasal dari anak cucu Sang Sapurba supaya zuriat Raja-raja yang turun dari Bukit Si-Gantung tiada terputus di Tanah Melayu. Tun Saban dan Nakhoda Kassim pun berangkat ke Kampar mengadap Sultan Mahmud Shah memohon supaya seorang putera Baginda menjadi Sultan Perak.
Sultan Mahmud Shah telah meminta puteranya yang bernama Raja Mudzaffar menjadi Sultan Perak dan pada tahun 1528. Baginda telah ditabalkan menjadi Sultan Perak yang pertama. Semasa pertabalan, Tok Temong telah membawa persembahan sejenis tangkal azimat bernama MASTIKA EMBUN. MASTIKA EMBUN ini telah dijadikan salah satu Alat Kebesaran di-Raja Perak dan diguna dalam Istiadat Pertabalan di-Raja Perak.
Tok Temong telah datang menghadiri Istiadat Pertabalan Sultan Mudzaffar Shah dengan Tun Saban. Sebagai membalas persembahan Tok Temong, Sultan telah mengurniakan sebuah Puan bujur (bekas sireh) kepada Tok Temong, tetapi telah dikembalikan oleh Tok Temong. Tok Temong hanya berkehendakkan satu ikrar (janji) daripada Sultan, iaitu Baginda serta anak cucu Baginda hendaklah memerintah di sebelah kanan mudik Sungai Perak dan Tok Temong serta anak cucu beliau memerintah di sebelah kiri mundik Sungai Perak.
Dari itu didapati kota-kota Istana dan makam Sultan-sultan Perak di zaman dahulu terletak di sebelah kanan mudik Sungai Perak sehingga pemerintahan Almarhum Sultan Idris Murshidul 'adzam Shah yang mula-mula membuat kota Istana dan makan di sebelah kiri mudik Sungai Perak.
Tok Temong telah meninggal dunia di Kampung Temong dan dimakamkan di Temong. Makamnya digelar Keramat Tok Temong dan diziarahi oleh tiap-tiap Sultan Perak selepas Baginda ditabalkan.
Makamnya terletak di kampung Temong Ulu, Mukim Chegar Galah di daerah Kuala Kangsar, iaitu kira-kira 11 km ke utara, di antara Jalan Kota Lama ke Kati, berhampiran Jambatan 


                   BETING BERAS BASAH

Beting Beras Basah terletak di Kuala Sungai Perak, Daerah Hilir Perak. Mengikut sejarah, di sinilah bermulanya Sultan Perak yang pertama berangkat masuk ke Negeri Perak. 

Di zaman munculnya Kerajaan Beruas dan Manjung terdapat juga beberapa daerah di Perak yang memerintah secara persendirian. Di Temong misalnya terdapat seorang perempuan yang dikenali sebagai Tok Temong dan di Hulu Perak terdapat seorang lelaki bernama Tun Saban anak Bendahara Tun Perak Melaka. Begitulah keadaannya sebelum wujud kesultanan Perak. 

Kesultanan Perak bermula pada kurun ke-16, apabila putera kedua Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka yang terakhir, setelah Negeri Melaka dikalahkan oleh Portugis pada T.M 1511 dilantik menjadi Sultan Perak yang pertama pada tahun 1528. Putera tersebut bernama Raja Mudzaffar Shah. Menurut cerita lisan yang diperolehi daripada Almarhum Sultan Idris Almutawakkil Alallah Shah Ibni Almarhum Sultan Iskandar Shah, Sultan Perak yang ke-33, Orang-orang Perak telah menyuruh Tun Saban menjemput Raja Mudzaffar untuk dirajakan di Perak. Waktu bakal Sultan ini mudik Sungai Perak, bahtera kenaikan Baginda telah tersangkut di Beting Beras Basah yang terletak di Kuala Sungai Perak. Raja Mudzaffar telah berseru: 

"Sekongkong Tanah Minangkabau

Selilit Pulau Perca
Di lengkong ular Saktimuna
Perpisahan Beta di selat Melaka
Jika Sah Beta Raja berdaulat
Lepaslah sekalian malapetaka"



Selepas seruan Baginda diucapkan. bahtera kenaikan Baginda itu bergerak, dan Orang-orang Besar dan beribu-ribu rakyat Negeri Perak yang menyambut Baginda menyebut "Daulat Tuanku" tiga kali berturut-turut. Kemudian Baginda diarak mudik Sungai Perak hingga ke tempat yang bernama Tanah Abang dan disitulah Baginda ditabalkan menjadi Sultan Perak yang pertama.   



sedikit foto beting beras basah...




bot yg digunakan sewaktu pertabalan..



[img][/img]



fisabilillah

JIHAD FISABILILLAH                                                                                                                              




Jihad and Peace:

Islam comes from the root word Salaam, which means peace. It also means submitting one's will to Allah (swt). The word Salaam is also an attribute of God. In this context, it means ‘The Giver of Peace’.

Muslims greet each other with Assalaamu Alaikum which translates to wishing peace for one another. Even when wronged, the Glorious Qur’an advises Muslims to struggle against the temptation for hostility:

"And not alike are the good and the evil. Repel (evil) with what is best, when lo! he between whom and you was enmity would be as if he were a warm friend..."
[Al-Qur’an 41:34]

The Qur’an refers to Paradise as the “abode of peace”. Thus peace is a goal that Muslims are required to strive for, in their own selves, in their families and in their communities. It is ironical therefore, that Islam is perceived by many as being the motivation behind the wanton killing of innocent people.



Definition of Jihad:

In general it is misunderstood in the western world, perhaps no other Islamic term evokes such strong reactions as the word Jihad. The word Jihad is mistranslated as “Holy War”. The Arabic equivalent of “Holy War” is harb-u-muqadasah. This term is not found in any verse of the Qur’an. There is nothing in the Islamic sources that permit a Muslim to fight against non-Muslims solely on the basis that they are not Muslim.

The word Jihad comes from the root word Jahada, which means to struggle. At the individual level, jihad primarily refers to the inner struggle of being a person of virtue and submission to God in all aspects of life.

At the collective level, jihad can take various forms, such as:

1. Intellectual Jihad: Comprises of the struggle to convey the message of God to humankind and to combat social evils through knowledge, wisdom and dignified discourse. As the Glorious Qur’an says:

"Who is better in speech than one who calls (men) to Allah, works righteousness, and says, "I am of those who bow in Islam”? [Al-Qur’an 41:33]

2. Economic Jihad: Comprises of economic measures, and spending from one’s means to improve the living conditions of the poor and the downtrodden.

3. Physical Jihad: Which involves collective armed self-defense, as well as retribution against tyranny, exploitation, and oppression.

Thus the concept of Jihad is vast and comprehensive. Admittedly, it’s the last category of Jihad that is a cause for concern to many, and which we shall explore in detail.



Physical Jihad:

Jihad on the battlefield, in the Islamic perspective, is the last resort, and is subject to stringent conditions. It can be waged only to defend freedom, which includes freedom of faith. Jihad is indeed fardh-al-kifaya. But when the Khalifh commands or there is no enough soldiers for Jihad, it becomes fardh al-ain, fardh on every individual Muslim men. The Glorious Qur’an says:

“To those against whom war is made, permission is given (to fight), because they are wronged; and verily, Allah is most powerful for their aid; (They are) those who have been expelled from their homes in defiance of right, (for no cause) except that they say, "our Lord is Allah". Did not Allah check one set of people by means of another, there would surely have been pulled down monasteries, churches, synagogues, and mosques, in which the name of Allah is commemorated in abundant measure…” 
[Al-Qur’an 22:39-40]

Moreover, the Qur’an says:

“And why should ye not fight in the cause of God and of those who, being weak, are ill-treated (and oppressed)? - Men, women and children, whose cry is: "Our Lord! Rescue us from this town, whose people are oppressors; and raise for us from thee one who will protect; and raise for us from thee one who will help!” [Al-Qur’an 4:75]

Thus the conditions of physical Jihad are clearly defined in the Qur’an.







Rules Of Engagement:

Although Islam permits Jihad on the battlefield under the conditions mentioned above, the rules of engagement reflect Islam’s inherent inclination towards peace:


1. No aggression towards civilians:

Military conflict is to be directed only against fighting troops and not against civilians, as the Glorious Qur’an says:

“Fight in the cause of Allah those who fight you, but do not transgress limits; for Allah loveth not transgressors” [Al-Qur’an 2:190]

As far as the non-combatant population is concerned such as women, children, the old and the infirm, etc., the instructions of the Prophet are as follows: "Do not kill any old person, any child or any woman" "Do not kill the monks in monasteries" or "Do not kill the people who are sitting in places of worship." During a war, the Prophet saw the corpse of a woman lying on the ground and observed: "She was not fighting. How then she came to be killed?" Thus non-combatants are guaranteed security of life even if their state is at war with an Islamic state.


2.Upholding Justice:

The ravages of war are not an excuse for Muslims to engage in any form of cruelty or violation of human rights. As the Qur’an says:

“O ye who believe! stand out firmly for Allah, as witnesses to fair dealing, and let not the hatred of others to you make you swerve to wrong and depart from justice. Be just: that is next to piety: and fear Allah. For Allah is well-acquainted with all that ye do.” [Al-Qur’an 5:8]

It is forbidden under Islamic law, to ill-treat prisoners of war or to deny them the essentials of life, including medical treatment.


3.Respect for Religious Freedom:

Physical Jihad cannot be waged with the objective of compelling people to embrace Islam. The Glorious Qur’an says:

“Let there be no compulsion in religion” [Al-Qur’an 2:256]

“If it had been thy Lord's will, they would all have believed,- all who are on earth! wilt thou then compel mankind, against their will, to believe!” [Al-Qur’an 10:99]

4.Accept Peace:

If the enemy offers peace, it should be accepted even at the risk of possible deception. The Glorious Qur’an says:

“But if the enemy incline towards peace, do thou (also) incline towards peace, and trust in Allah: for He is One that heareth and knoweth (all things)”. [Al-Qur’an 8:61]



Can Terrorism be compared to Jihad?

Terrorism is usually defined as ideologically motivated indiscriminate violence that targets civilians, with the intention of inspiring terror in order to achieve political ends. Although this definition ignores the reality of state terrorism, it is clear that terrorism has no place in the noble concept of Jihad. Even Jihad that involves physical conflict is the very antithesis of terrorism, as is clear from the following differences:

1. Jihad can be launched only by an established authority as a policy in order to deter aggression. Terrorism, on the other hand, is committed by individuals or groups that have no legitimacy to speak for the majority. When terrorism is committed by states, it usually depends on misleading the masses.

2. Jihad is limited to combatants while terrorism involves indiscriminate killing of civilians.

3. Jihad, when the need arises, is declared openly, while terrorism is committed secretly.

4. Jihad is bound by strict rules of engagement while terrorism is not bound by any rules.



Conclusion:

It is clear from the foregoing discussion that Jihad is a vast concept that encompasses various spheres of activity, all directed towards the betterment of self and society. Regardless of how legitimate a cause may be, Islam does not condone the killing of innocent people. Terrorizing the civilian population, whether by individuals or states, can never be termed as jihad and can never be reconciled with the teachings of Islam.




tentera panji hitam ufuk timur

TENTERA PANJI HITAM





Darah ini terus mengalir,
seumpama aliran Amazon yang terus mengalir
tanpa penat,
diteguk buas si Penceroboh haram...




Darah ini terus mengalir,
tanpa gentar demi Syahid di jalan Tuhan,
Igauan Syuhada' yg memburu kemenangan,
tanpa peluru berpandu dan alatan perang canggih
hanya balingan batu perisai diri..

Darah ini terus mengalir,
berjuang hingga titisan darah terakhir demi
mengambil kembali Palestin dari rampasan rakus
Sang Terrorist,Pembunuh tragis,bercitra imperialis
yang bergelar Zionis Laknatullah...



Darah ini terus mengalir,
bersama titisan keringat perjuangan dan pengorbanan
yang tidak sedikit,
demi kedaulatan Bumi Anbiya dan Agama Islam tercinta...


Darah ini pasti kan berhenti jua,
tatkala mata pedang yang di hayun,
menebas megah kepala-kepala musuh,
hingga rebah di hamparan tanah,
musnah di tangan Jihad Fisabilillah,



Takziah untukmu Zionis laknatullah
kerna janjinya ALLAH kan pasti tiba,
bersama KEMENANGAN YANG KEMBALI SIRNA,
dan berpihak kepada ISLAM seluruhnya...

Takbir, ALLAHU AKHBAR!! ALLAHU AKHBAR!!! ALLAHU AKHBAR!!

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

"Ya Allah...
hancurkanlah orang-orang kafir dan musyrik itu.
Berilah rasa takut kepada musuh-musuh kami,
musuh-musuhMu, dan musuh-musuh agamaMu.

Ya Allah,
muliakanlah agama Islam dan kaum muslimin.
Rapatkanlah tali kasih sayang dalam sanubari mereka
dan perbaikilah hubungan kekeluargaan
diantara mereka serta berilah pertolongan
kepada mereka dalam melawan musuh-musuhMu dan musuh-musuh kaum muslim."
ang di hayun,
menebas megah kepala-kepala musuh,
hingga rebah di hamparan tanah,
musnah di tangan Jihad Fisabilillah,



Takziah untukmu Zionis laknatullah
kerna janjinya ALLAH kan pasti tiba,
bersama KEMENANGAN YANG KEMBALI SIRNA,
dan berpihak kepada ISLAM seluruhnya...

Takbir, ALLAHU AKHBAR!! ALLAHU AKHBAR!!! ALLAHU AKHBAR!!

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

"Ya Allah...
hancurkanlah orang-orang kafir dan musyrik itu.
Berilah rasa takut kepada musuh-musuh kami,
musuh-musuhMu, dan musuh-musuh agamaMu.

Ya Allah,
muliakanlah agama Islam dan kaum muslimin.
Rapatkanlah tali kasih sayang dalam sanubari mereka
dan perbaikilah hubungan kekeluargaan
diantara mereka serta berilah pertolongan
kepada mereka dalam melawan musuh-musuhMu dan musuh-musuh kaum muslim."

The House of Bani Jawi

lauan di Lautan Pasifik dan Lautan Hindi.

Siapakah dia Bani Jawi?Pelbagai hipotesis tentang kehadiran kelompok Aryan-Kamboja,raja-raja India,orang Cina,pedagang dan pendakwah Arab,pengembara Parsi,imperial Eropah dan bermacam-macam lagi kaum dan bangsa yang dikatakan adalah percampuran yang menghasilkan apa yang digelar sebagai 'orang Melayu',namun mengapa segala bangsa ini menjadi MELAYU?

Siapakah induk di Nusantara yang MEMELAYUKAN mereka?

Mencari rahsia Kemelayuan ibarat bertarung dengan segala misteri dan rahsia yang telah bersebati dengan angin laut dan kabus pagi.Mencari rahsia Kemelayuan itu bagaikan mencari mutiara terpilih di dasar laut yang kelam di tengah malam di hari mendung pekat kegelapan.


Jika takut dilambung ombak,jangan berumah di tepi pantai...





...................






.............




.........




.....





...





..


..




..




.



.



Dari Batu Bersurat Talang Tua...

Prasasti-prasasti Champa dan ukiran-ukiran pada Angkor Thom.

Dari nisan-nisan sepi yang ditemani bunga kemboja mewangi...

dari puing-puing loji melombong besi Kedah Tua...

Maksud-maksud dari kitab Sulalatus Salatin...

dari Chiang Mai Chronicles,Khmer Chronicles,Mon Chronicles...juga rahsia-rahsia tersembunyi di dalam inskripsi Prasat Khna as Sri Narapativiravarman,inskripsi Ta Praya,Inskripsi Prasat Trapan Run....

juga dokumen-dokumen sulit di dalam bilik kebal Istana Dinasti Chakri...


Dari Kakawin Negarakertagama dan Pararaton...

Dari ukiran kapal dan keris di Borobudur dan Prambanan

Dari ukiran gadis berkebaya di dinding Angkor Wat...

Dari bisik-bisikan para pelaut Bugis,Bajau dan Orang Laut...

Dari gerbang istana Srivijaya,dari catatan I-Tsing dan Atisa pendeta dari Tibet...

Catatan-catatan pengembara Arab seperti Mas'udi dan Dulaf...

Dari Tok Batin di pedalaman yang menyimpan peta ke Kota Gelanggi yang terahsia...

rahsia dari dalam Tasik Chini...

Dan Hutan Belum yang penuh misteri....




dan pusaka Ayahanda Ibrahim hingga kepada Baginda Rasulullah s.a.w...

Bagai sirih pulang ke gagang,pinang pulang ke tampuk





MistisFiles dan Mistis Organization
Dengan kerjasama Srikandi 




"The Last Queen of Malay History"




Kami dengan penuh sukacita

Membawakan kepada anda,rahsia dari peti pusaka kepunyaan Melati dan Mala...



ALTER TERAHSIA BANGSA MELAYU
Version 3.5




"THE HOUSE OF BANI JAWI"









Menampilkan,



Siri Artikel Pengiring:

-Dilema Melayu dan Siam II
#Analisis dakwaan Teori Siam Islam
#Bayinnaung:Raja atau permaisuri?
#Percanggahan antara Naim Firdausi dan Anai-anai
#Tentera upahan Portugis dan India Muslim di Burma dan Ayutthaya:Pembohongan istilah Portugis Islam
#Rahsia keturunan Syarif Abu Bakar Syah
#Siapa sebenarnya Siam Islam?
#Asal-usul gelaran Nai,Long,Khun dan Luang
#Perbezaan antara Siam,Siam Asli dan Thai
#Perbezaan antara orang Siam Thai yang mencedok budaya Siam Asli dengan orang Siam Asli/Melayu
#Kecelaruan budaya dan bahasa pendokong Siam Islam
#Cabaran Srikandi kepada pendokong Siam Islam supaya menetapkan identiti kaum sendiri
#Dilema perkahwinan campur Melayu dengan kaum asing

-Pelajaran Pertama:Belajar tentang apa itu Malayo-Polinesian dan Austronesian
#subtopik:Belajar apa itu Mon-Khmer dan Tai-Kadai

-Pelajaran Kedua:Belajar tentang hubungan antara kaum di Asia Tenggara
#subtopik:Belajar tentang kerajaan-kerajaan purba Asia Tenggara,menampilkan Dvaravati,Lavo,Thaton,Kedah Tua,Gangga Negara,Champa,Majapahit,Ayutthaya,Kutai dll

-Pelajaran Ketiga:Kedudukan geografi etnik-etnik Malayo-Polinesian

-Pelajaran Keempat:Belajar tentang kelompok pribumi Asia Tenggara
#menampilkan topik khas tentang asal-usul Orang Asli
#Dua kelompok utama Orang Asli Malaysia:Malayan Aborigine dan Aslian Mon-Khmer


-Ucapan Alu-aluan dari Hermit

-Ucapan Alu-aluan Dari Srikandi


Artikel Utama:



"Marjaya Sriwijaya!"





-Siapakah Srivijaya?
-Dari mana kita tahu tentang Srivijaya?
-Pelbagai hipotesis tentang Srivijaya
-Siapakah Maharaja Zabag?
-catatan Mas'udi
-Siapakah Sribhoja?
-Dari mana asal-usul Srivijaya?







The Federation of Maritime Powers and Seaports







-Srivijaya sebagai sebuah empayar
-Penakluk Segala Pelabuhan
-"Maharaja Seluruh Kepulauan"
-The Guardian of Malacca Straits
-Srivijaya sebagai pengasas hegemoni perdagangan
-Monopoli dan prestij Srivijaya
-Siapakah orang Bugis,Bajau Laut,Orang Laut dan Sulu?
-Profesion purba Bangsa Melayu
-'The Eastern Norsemen and Phoenicia'
-Dari Madagaskar sehingga ke Hawaii




Maulimalaraja dan Sri Dharmaraja






-Keturunan Srivijaya
-Sejarah bangsa Melayu di Indochina
-Bayangan salasilah Melayu di istana Angkor
-Siapa Suryavarman?
-Bahasa Melayu di istana Angkor?
-Siapa Raja-raja Mala (Malaraja)?
-Adityavarman,raja Minangkabau,atau raja Angkor?
-Hubungan kerabat diraja Melayu dan Khmer
-Hubungan Funan dan Chenla



Sri Kambu dan Kambojaraja







-Sejarah Khmer dan Kemboja
-Kaitan orang Khmer dengan Mon
-Kaitan orang Mon dengan Melayu Kedah
-Bahasa Melayu Tua dan Mon Purba
-Adakah Mon itu berasal dari sukukaum Melayu?
-Raja-raja Mon dan Melayu
-Keharmonian kerajaan purba Melayu dan Mon


The Sailendras






-Apa itu dinasti Sailendra?
-Dari mana asal-usul Keluarga Diraja Sailendra?
-Mengapa dinasti Sailendra menuliskan prasasti dalam Bahasa Melayu?
-Borobudur dan kejuruteraan senibina Melayu Sailendra
-Sailendra dan Srivijaya
-Sailendra dan Indochina
-Sailendra dan Melayu


The Srivijayan






-Raja-raja Srivijaya
-Wau Bulan Teraju Tiga
-Dewa Laut
-Batu Bersurat Keduka Bukit
-Perjanjian Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun
-"Srivichai"
-Hikayat Thai Purba tentang raja-raja Melayu Srivijaya
-Apakah yang berlaku kepada orang Melayu 500 tahun Sebelum Masehi?






Mahidhara Court and Ketomala Dynasty 





-Salasilah Suryavarman I dan II
-Siapakah Jayavarman II?
-Kaitan orang Khmer dengan Sailendra 
-Kaitan raja-raja Khmer dan Mon dengan Melayu Srivijaya
-Siapa Samala dan Vimala?
-Kerajaan Dvaravati dan Pegu
-Kerajaan Gelanggi,Kedah Tua dan Gangga Negara
-Siapakah Temagi?Mon atau Thai?
-Siapakah Dewasura?Mon atau Thai?
-Siapakah yang dimaksudkan sebagai 'SIAM ASLI' dalam kitab Sejarah Melayu?
-Orang Mon dan Negeri Reman



Champapura and Langkasuka







-Hubungan Kedah Tua dengan Langkasuka
-Hubungan Srivijaya dan Langkasuka
-Siapakah orang Cham?
-Orang Champa berbahasa apa?
-"Urang Chempa"
-Raja-raja Champa
-Che Bonga 'The Red King'
-Syair Siti Zubaidah dan legenda Kembayat Negara
-Hubungan Champa dengan Chenla
-Hubungan Champa dengan Funan
-The Javanese and The Kelantanese
-Wayang kulit Jawa dan wayang kulit Kelantan
-Batik Jawa dan batik Kelantan
-Kerajaan Majapahit Timur
-Hubungan orang Aceh dengan orang Cham


Empayar Chermin dan Majapahit Timur








-Betara Majapahit Timur
-Siapa Raja Mandalika?
-Misteri Batu Bersurat Terengganu
-Pendakwah dari Champa,bukan dari China
-Kelantan Serambi Makkah
-Kaitan Wali Songo dengan sejarah Jawa dan Kelantan
-Po Khun RamaKhamkhaeng,Raja Sukhotai yang dibunuh oleh Ratu Tanah Serendah Sekebun Bunga



Sinar Hidayah di Bumi yang Diberkati







-Sejarah Wali Songo
-Pendakwah Champa
-Pendakwah Arab
-Pendakwah Parsi
-Rahsia Batu Bersurat Terengganu
-Raja Patani dan Champa yang memeluk Islam
-Raja Srivijaya yang memeluk Islam
-Darah Ahli Bait
-Merah Silu dan mimpi bertemu Rasulullah 
-Sirih pulang ke gagang;bangsa misteri dan agama Allah




...rahsia sampin dan songkok di dalam majlis 'coronation' para Mason,makna 'preah' dan 'prah',warisan Raja Perahu dan Permaisuri Hati,rahsia tanjak dan sampin dalam upacara ritual para Mormon,lagi kod-kod yang dipecahkan dari hiroglif di Kuil Hatsehepsut,Keturunan Raja Gunung dan Darah Naga,lagi rahsia yang digali dari The Egyptian Book of The Dead tentang rahsia budaya mengawet mayat dan hubungannya dengan 'para dewa' di Nusantara,lagi...lagi... 


dan banyak lagi....!






Rahsia Kemelayuan itu ibarat pekat merah darah yang mengalir ngilu di dalam urat kesatria anak-anak bangsa.Mereka yang tidak mahu memahami Melayu adalah mereka yang buta dan tuli kepada sejarah satu bangsa yang hidup begitu bersebati di dunia sebelah sini...hidup dan mati mereka bergalang nyawa di tanah tumpah darah,nusantara... Alam Melayu warisan tradisi.

Sejarah adalah warisan.Sejarah juga adalah sumber kuasa.Sesuatu bangsa itu akan pupus tidak bersisa sekiranya mengabaikan sejarah bangsanya.Bagaimana?Perlahan-lahan dia akan meninggalkan budaya,bahasa dan jatidiri bangsanya kerana terlalu memandang rendah sejarah bangsanya dan mengkagumi sejarah orang lain,bahasa dan budaya mereka.Nama bangsanya hanya akan tersisa di buku-buku sejarah dan pemeran muzium.Hilangnya kedaulatan sesuatu bangsa adalah sejauh mana bangsa itu kental jatidiri dan semangat untuk terus maju.Dan semua itu...bermula dari sejarah sebagai sumber kuasa yang tidak terkalahkan.

Sejarah bukanlah sekadar bacaan hikayat dan nota-nota untuk lulus peperiksaan.SEJARAH ADALAH SUMBER KEKUATAN DAN ROH KEBANGKITAN.Satu cara untuk meruntuhkan estim diri dan jatidiri sesuatu bangsa,ialah menghapus,memperkosa dan merompak sejarah bangsanya.Bangsa yang diperkosa,dihapus atau dirompak sejarahnya...perlahan-lahan akan mengalami perasaan rendah diri dan akhirnya pupus dari peta sejarah dunia.

Sejarah Melayu adalah warisan bangsanya.Orang Melayu tetap wujud kerana berdiri di atas paksi sejarahnya yang tetap dipelihara zaman-berzaman di tengah-tengah imperialisme dan peperangan.Ketika tamadun Maya pupus dari kelangsungan hidup,orang Melayu masih kekal wujud segala bahasa dan budayanya sehingga ke hari ini.Ketika orang Mon dan Pyu,perlahan-lahan pupus dari persaingan kehidupan dunia dan tidak bernegara,orang Melayu masih punya tanahair dan tanah pusaka.Ketika orang lain tidak punya raja-raja atau dihapuskan warisan berajanya,orang Melayu masih mengekalkan sistem monarkinya sejak beribu-ribu tahun lalu...

Menjejak sejarah Melayu...adalah seindah menjejak namanya.Bagai mempelai cantik beradu,budaya dan bahasa Melayu tetap terlestari sejak zaman-berzaman,adalah titis keringat dan lelehan darah para pejuangnya... juga buah fikiran dan usaha para pemikirnya.Segala bangsa datang ke nusantara,mencari-cari apakah dia Melayu itu?Apakah keistimewaan Melayu itu?

Sehingga semua bangsa cair menjadi Melayu...dan beranak cucu,mereka masih tercari-cari sehingga ke akhir hayat,masih tidak mampu menjawab segala misteri,

Siapakah Melayu itu sebenarnya?

Mari kita,sebagai pewaris warisan Kemelayuan,kita cantumkan sejarah ini yang pecah berkeping-keping,kerana pelbagai bangsa di dunia JUGA datang ke sini untuk mencari-cari makna KEMELAYUAN itu,bercampurgaul,berkahwin dan tinggal di sini...menjadi Melayu,